Liftmodernisering dient meerdere doelen

Artikel delen

Bijna iedere flat – zeker jongere flats – heeft een lift. Omdat deze meestal dagelijks veelvuldig wordt gebruikt is slijtage onvermijdelijk. Door deze regelmatig te laten onderhouden zijn vervelende problemen als storingen en opsluitingen grotendeels te voorkomen. Maar net als met een oudere auto zullen er steeds vaker grotere reparaties moeten worden uitgevoerd om deze in top- conditie te houden. Veel mensen besluiten dan om de auto na jaren trouwe dienst in te ruilen voor een nieuwer model, maar hoe werkt dat bij een lift?
 
Voor een verouderde lift zijn er grofweg twee opties, zo laat een whitepaper van liftleverancier KONE mooi zien: moderniseren – zoals liftrenovaties in jargon worden genoemd – of vervangen. Moderniseren gebeurt meestal bij een lift die tussen de 15 en 20 jaar oud is. Vervangen wordt gedaan bij liften vanaf 20 jaar oud die nooit eerder gemoderniseerd zijn.
Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen op deze regel. Een lift waarbij de cabine er nog goed uitziet, kan toch een versleten motor hebben. Andersom komt het ook voor dat alleen het interieur vervangen hoeft te worden.
 

Onderdelen vervangen

Bij modernisering worden er bepaalde onderdelen van de lift vervangen. Hier bestaan kant-en-klare pakketten voor, maar het is ook mogelijk om afzonderlijke onderdelen te vervangen. Dat is ook meteen de voordeligste manier om snel verbeteringen aan de lift aan te brengen. Voorbeelden van onderdelen die vervangen kunnen worden zijn het bedieningssysteem en de deuraandrijving. Hiermee kunnen de prestaties verbeterd worden, maar ook de veiligheid en de milieuvriendelijkheid. Daarnaast is met kleine aanpassingen ook het interieur van de lift verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van een nieuw plafond. Dit gebeurt meestal bij liften meer dan 10 jaar oud zijn.
 

Moderniseringspakketten

Met moderniseringspakketten wordt een deel van de lift vervangen. Dat is meestal het geval bij liften die tussen de 15 en 20 jaar oud zijn en nog niet vervangen hoeven te worden. Denk hierbij aan de motor, signalering of besturing. Door het vervangen van deze onderdelen worden de prestaties van de lift aanzienlijk verbeterd en wordt de levensduur verlengd. Ook verbetert de betrouwbaarheid waardoor de kans op storingen en opsluitingen veel kleiner is.
 

Veiligheid

De belangrijkste reden om een lift te moderniseren is veiligheid. Een lift gaat ongeveer 25 jaar mee. In die 25 jaar verandert er veel, met name als het gaat om veiligheid. Er zijn nog veel generaties mensen die zich kunnen herinneren dat gordels niet verplicht waren in de auto. Ook de airbag is de laatste jaren aan steeds meer auto’s toegevoegd. Ditzelfde geldt ook voor de lift. In de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het veiliger maken van liften.
Ook zijn er verschillende systemen en onderdelen bij gekomen die de veiligheid aanzienlijk kunnen verbeteren. Als een nieuwe lift geïnstalleerd wordt, zal deze de laatste veiligheidsopties bevatten, maar die zijn na 15-20 jaar aanzienlijk verouderd. Daarom kiezen veel mensen er voor om de veiligheid te verbeteren door te moderniseren.
 

Comfort

Daarnaast is een betere uitstraling van het flatgebouw ook een belangrijke reden waarom eigenaren kiezen voor modernisering. Een verouderde en minder comfortabele lift kan mensen afschrikken of het beeld geven dat een gebouw niet goed wordt bijgehouden. Bovendien is het voor gebruikers ook fijn om in een nette en geruislozere lift te stappen onderweg naar hun werkplek of woning. Daarom wordt er regelmatig gekozen voor het moderniseren van het interieur.  De modernere systemen maken veel minder geluid en de lift beweegt soepeler.
Tenslotte wordt modernisering vaak gedaan om te besparen op energiekosten. Het is zelfs mogelijk om de energiekosten tot wel 70% te verlagen. Hierdoor is zelfs een deel van de kosten voor modernisering weer terug te verdienen.
 

Overlast

Modernisering lijkt een ingrijpend proces. Uiteraard is het wel noodzakelijk dat de lift stil wordt gezet voor een bepaalde periode om de werkzaamheden uit te voeren. Maar door een slimme planning kan die overlast in de praktijk aardig meevallen. Zo kan de lift bijvoorbeeld in de ochtend tussen 6 en 8 worden ingeschakeld, belangrijk voor werkende en schoolgaande bewoners. Vervolgens gaat deze een aantal uur uit voor de moderniseringswerkzaamheden. Tussen de middag en ’s avonds kan deze dan weer voor een bepaalde tijd aangezet worden zodat mensen toch hun huis kunnen verlaten. Zeker in flatgebouwen waar slechts één lift beschikbaar is, is dit een slimme aanpak.
 
Meer info: www.kone.nl/modernisering