Inloggen
Registreren
Wachtwoord vergeten?

 
gepubliceerd op 01-08-2018

Utrechtse woningcorporatie wil gezondere woningen na renovatie



Maar liefst 28 partijen doen mee aan de 100%GZNDwonen Challenge van de Utrechtse woningcorporatie Mitros. Deze challenge is opgezet om een oplossing te vinden die garandeert dat huurders na renovatie een gezond en aangenaam binnenklimaat hebben. Mitros gaat de komende weken vier finalisten selecteren, die het tijdens de finale op 30 mei tegen elkaar zullen opnemen. Het doel is uiteindelijk om samen met de markt te komen tot concrete innovaties die leiden tot woningen zonder tocht, schimmel en te veel vocht.
 
Mitros startte de 100%GZNDwonen Challenge in november vorig jaar vanuit de ambitie om, met behulp van de kennis en kunde van de markt, huurders een gezonder binnenklimaat te kunnen bieden. Als grootste sociale verhuurder in Utrecht en Nieuwegein onderhoudt en renoveert Mitros jaarlijks zo’n 800 woningen. Hoewel dit leidt tot grote verbeteringen op het gebied van onder meer isolatie, blijven punten als een koude tochtstroom, schimmel en geluidsoverlast door ventilatiesystemen ook na de renovatie een veelvoorkomend probleem.
Met de challenge wil Mitros hier een eind aan maken voor verschillende soorten woningen. Marktpartijen worden uitgedaagd om te komen tot een integrale oplossing, die garandeert dat huurders na renovatie een gezond en aangenaam binnenklimaat hebben.
Henk Peter Kip, directievoorzitter van Mitros, kijkt uit naar de resultaten van de challenge: “We willen dat onze huurders prettig wonen in een huis met een gezonde luchtkwaliteit. Onze aanpak is goed, maar kan altijd beter: we willen komen tot nieuwe, innovatieve manieren om te renoveren, met zo min mogelijk overlast voor onze huurders. Hiervoor hebben we anderen hard nodig. Vandaar dat we wederom de markt uitdagen om met concrete oplossingen te komen.”
Mitros heeft al eerder challenges uitgeschreven, zoals in 2016 met ExpeditieDoorbraak: een programma om doorbraken in het renovatieproces te realiseren, met behulp van de kennis en ervaring van marktpartijen en maatschappelijke stakeholders. Met ExpeditieDoorbraak wil Mitros komen tot nieuwe, innovatieve concepten die de corporatie in staat stelt om slimmer, sneller en duurzamer te renoveren met zo min mogelijk overlast voor de huurder. Ook bekend zijn de Badkamer Challenge, waarvan de resultaten nu worden uitgerold, en Flat met Toekomst.
 
 


Overige in Actueel