Spectaculaire verplaatsing kazemat

Artikel delen

Vanwege de bouw van de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal bij Nieuwegein, krijgt een deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) een nieuwe plek. Onlangs werd de eerste kazemat verplaatst, een ‘klusje’ van maar liefst 1,2 miljoen kilo.
 
De 85 kilometer lange Nieuwe Hollandse Waterlinie werd tussen 1815 en 1940 aangelegd, bestaat uit 50 forten, vijf vestingsteden en vele kazematten en sluizen. Om ruimte te maken voor verbreding van de vaarweg wordt een serie objecten langs het Lekkanaal verplaatst. In opdracht van Rijkswaterstaat zal bouwcombinatie Sas van Vreeswijk in totaal drie kazematten, een schutsluis, een palengroep en een duikerhoofd verplaatsen.

Kazemat Vreeswijk-Oost was het eerst aan de beurt. Met een gewicht van 1200 ton verplaatste Mammoet deze over een speciaal aangelegde baan 150 meter zijwaarts. Een uitdaging omdat men voor het bevestigen van de hijsgaten een speciale boor moest gebruiken om door het gewapend beton heen te komen: de kazemat was immers ontworpen om bominslagen te kunnen weerstaan. Ook het aanleggen van een weg van de oude naar de nieuwe plaats vergde veel aandacht; voorkomen moest worden dat het transport tijdens het verplaatsen zou wegzakken in de onstabiele ondergrond. Op de nieuwe plek moest het gebouw bovendien ‘scheef’ worden neergezet zodat meteen duidelijk zou zijn dat de kazemat was verplaatst.