Badkamer-challenge: renovatie in één dag mogelijk
Wie kan binnen één dag een volledige badkamer renoveren? Met die opmerkelijke uitdaging ging woningcorporatie Mitros eind vorig jaar de markt op. Het beste idee leverde een samenwerking op én een dikke cheque. Onlangs werden de twee winnaars bekend: Coen Hagedoorn Onderhoud BV en de combinatie B8U (Hemubo / Rutges Vernieuwt / Smits Vastgoedzorg / ERA Contour).
Badkamerrenovaties komen veelvuldig voor bij corporaties, maar het zijn doorgaans klusjes die zeker wel een week duren, en voor overlast zorgen bij bewoners. Dat kan effectiever, dacht Mitros die jaarlijks 1000 badkamers aanpakt met een contractwaarde van circa 5 miljoen euro. Via een internationale challenge daagde Mitros slimme innovators uit met oplossingen te komen voor de snelle renovaties. Te denken valt aan prefab, 3D-printing of het gebruik van nieuwe materialen. Belangrijk was niet alleen dat de badkamer snel gerenoveerd kan worden met minimale overlast, maar ook ‘met één tegelijk’. Dus niet meer met de hele buurt of flat tegelijk, maar wanneer het de bewoner uitkomt.
De twee meest veelbelovende voorstellen worden in de praktijk gedemonstreerd en krijgen hiervoor een extra geldbedrag ter waarde van 20.000 euro per finalist. Beide maken bovendien kans op verdere samenwerking met Mitros.
Ruim 30 inzendingen
Onlangs lieten beide winnaars zien dat het mogelijk is om in één dag een complete badkamer te vernieuwen in een bewoonde sociale huurwoning. Hierdoor kan een huurder ‘s ochtends de ‘badkamersleutel’ aan Mitros geven en 24 uur later weer douchen in zijn nieuwe badkamer.
Juryvoorzitter Marjet Rutten was positief over alle inzendingen. Vier finalisten mochten een pitch geven: Alliantie+ (BouwhulpGroep), Badkamer-in-1-dag (B8U), Coen Hagedoorn Onderhoud BV en WeLLDesign. De jury koos uiteindelijk de twee winnaars. ‘Beide winnaars maken de badkamerwanden helemaal klaar in de fabriek, zodat ze eenvoudig en snel in de bestaande badkamer kunnen worden geplaatst. Ook is het goed om te zien dat er weinig overlast voor bewoners is en dat er keuzemogelijkheden voor bewoners mogelijk zijn. Én, heel belangrijk, de badkamers kunnen geplaatst worden in één woning, wanneer het de bewoner uitkomt. Dus niet meer in een project van 100 badkamers tegelijk.’
Deze jury werd enthousiast van productontwikkeling bij alle finalisten, maar vond het ook belangrijk dat de winnende partijen goed snapten hoe het renovatieproces in bewoonde woningen werkt. Dit geeft zekerheid én de mogelijkheid om snel te starten met de nieuwe badkamers. Beide winnaars gaven aan dat er nog veel meer ontwikkeling mogelijk is, dus dat belooft veel voor de toekomst.
Henk Peter Kip, directievoorzitter Mitros, is ook tevreden over deze challenge: ‘Het is lastig om te veranderen wat je al jarenlang doet. Je schaaft steeds wat bij, maar een doorbraak, een innovatie is ingewikkelder. Daar zochten we hulp bij. Het is goed om te zien dat er zoveel partijen zijn die zeggen dat ze een badkamer in één dag kunnen renoveren en dat ook kunnen laten zien. Toch gebeurt het op dit moment nog niet. Het loont dus om een vraag op een andere manier te stellen. Een challenge bleek een geslaagde manier om een doorbraak te creëren.’
Binnenkort zullen beide winnaars hun voorstel in de praktijk bewijzen in twee leegstaande woningen van Mitros. Bij succes kan dit leiden tot een opdracht om vele huurders op de nieuwe manier van een nieuwe badkamer te voorzien. Via de website van Mitros zijn de pitches van de vier laatst overgebleven partijen te zien én het vervolg van deze challenge. In 3 minuten zien wat de Mitros badkamer challenge inhield? Filmpje: https://youtu.be/ND9G2ZLrpSc of kijk op www.mitros.nl/expeditiedoorbraak
In het najaar van 2017 start de corporatie een tweede challenge: Geluid & Klimaat. De markt mag dan goede oplossingen bedenken om geluidsoverlast en problemen met het binnenklimaat (tocht, vocht en schimmel) tegen te gaan.