‘Met RGS nog efficiënter werken dan bij prestatiegericht onderhoud’

Artikel delen

Corporatie Wold & Waard streeft naar 5.000 goede en betaalbare huurwoningen in de gemeentes Leek, Grootegast, Marum en Zuidhorn. ‘Qua planmatig onderhoud werkten we om die reden al met prestatieafspraken’, zegt Jan Leistra, manager vastgoed. ‘Met resultaatgericht samenwerken (RGS) gaan we net een stapje verder. Deze aanpak is nóg efficiënter en leidt tot nóg lagere onderhoudskosten.’
 
Sinds 2002 sluit Wold & Waard al prestatiecontracten af voor schilderwerk. De voorganger van Leistra had dat al in gang gezet. ‘Ik ben zelf ook niet van het aanbesteden’, erkent de vastgoedmanager. ‘We hebben geconstateerd dat inzetten op een bodemprijs ten koste gaat van de kwaliteit. Zo loop je dan bijvoorbeeld tegen houtrot aan, met alle extra kosten en overlast voor onze huurders van dien. Wij willen verzekerd zijn van kwaliteit via duurzame en bestendige relaties. Daarom verdeelden we onze huurwoningen onder vier onderhoudsbedrijven, die onze prestatie-eisen per huurwoning kennen voor bijvoorbeeld glansgraad, houtrot, scheurvorming en openstaande verbindingen. Hoe ze dat het beste realiseren? Dat laten we aan hun eigen expertise over. Ons hoofddoel is simpel: zo weinig mogelijk onderhoudskosten zonder dat de kwaliteit er onder lijdt.’
 
Verdieping
Het uitgangspunt was een vast stramien van om de zes jaar schilderen. De corporatie onderhandelde ieder jaar met dezelfde uitgangspunten apart met de onderhoudsbedrijven over marktconforme eenheidsprijzen per onderhoudsingreep. ‘Wie qua kwaliteit steken laat vallen, krijgt eerst een gesprek, dan een gele kaart en erna is het afgelopen’, luidt het stellig. ‘Zo sneuvelde één onderhoudsbedrijf. De nieuwe partner introduceerde RGS bij ons. Daarop gingen onze opzichter, werkvoorbereider en ik ons daarin verdiepen via een RGS-opleiding. Sindsdien zijn we erg enthousiast over RGS. Zo leerden we het verschil met prestatiecontracten. Bij RGS doe je de voorbereiding niet zelf, maar geef je slechts aan wat je functioneel wil per complex. Vervolgens laat je de expertise voor het maken van het beste en het meest efficiënte onderhoudsplan over aan de onderhoudspartners.’
 
Vier pilots
In 2016 volgde een workshop met de vier onderhoudspartners. Niet hoe je met RGS de kwaliteit verbetert, want dat was al afgedekt, maar hoe je qua kosten een verdiepingsslag maakt. ‘Die wens ligt er ook vanwege een bezuinigingstarget van 15 procent bij Wold & Waard. Met RGS hebben we een opzichter minder nodig en besparen we zelf op voorbereidingskosten’, aldus Leistra. ‘Het is aan de onderhoudspartners om verder ruimte te zoeken in directe kosten. Is het wel nodig om iedere zes jaar te schilderen? En welke efficiencyslag maken de partners, die al sinds prestatiegericht werken de regie voeren over aannemerswerk, nu wij hen ook de dakdekkers en voegherstellers laten aansturen? Dat deden we voorheen namelijk zelf.’ In 2017 zijn er per partner RGS-pilots voor 200 huurwoningen. De intentie van Wold & Waard is dat alle 5.000 huurwoningen vanaf 2018 via RGS worden onderhouden.
 
 

Verzekerd van resultaat met een VGO-bedrijf

Met resultaatgericht samenwerken (RGS) kunt u tot wel 20 procent besparen op directe kosten en tot wel 50 procent op indirecte kosten. Deze werkwijze leidt ook nog eens tot een betere kwaliteit, een snellere doorlooptijd en een hogere bewonerstevredenheid. Voor vastgoedonderhoudsbedrijven, die de kunst van het resultaatgericht samenwerken verstaan, bestaat een erkend keurmerk. Dat is het VGO-keur. Op www.vgokeur.nl vindt u alle details én vastgoedonderhoudsbedrijven met het VGO-keur bij u in de buurt.
 

De winst van RGS voor Wold & Waard

  • verzekerd van kwaliteit via duurzame en bestendige relaties
  • lage onderhoudskosten zonder dat de kwaliteit er onder lijdt
  • de expertise overlaten aan het onderhoudsbedrijf

besparing op voorbereidingskosten