“Denk nu al na over emissieloos wagenpark, het is zo maar 2025.”

Artikel delen

Steeds meer steden zijn bezig zero emissiezones in te voeren, waar vanaf 2025 alleen nog maar bestelauto’s en vrachtauto’s mogen komen die geen CO2-uitstoot hebben. Dat heeft flinke gevolgen voor bedrijven in vooral de bestaande bouw, zoals schilders, glaszetters en renovatie- en onderhoudsbedrijven. Zij rijden immers nu nog veel rond in dieselbussen, maar straks mogen ze veel steden niet meer inrijden om bij hun projecten in binnensteden te komen. Ook branchevereniging OnderhoudNL zit samen met andere brancheorganisaties aan tafel met gemeenten en rijksoverheid om deze uitdaging voor deze sectoren in goede banen te leiden. Anita van den Berg, programmamanager Klimaat en Energietransitie bij OnderhoudNL, zit aan die tafel. Ze is er naar de sector heel duidelijk over: “Het is nu nog niet meteen nodig, maar denk er nu alvast over na hoe je je mobiliteit in 2025 zero emissie realiseert.”

Auteur: Harmen Weijer

Vanaf 2025 zijn in de 30 tot 40 grootste gemeenten zero-emissie zones ingericht voor vrachtauto’s en bestelauto’s.

Om de binnensteden leefbaar, gezond en bereikbaar te houden is in het Klimaatakkoord afgesproken dat vanaf 2025 de 30 tot 40 grootste gemeenten zero-emissie zones inrichten voor vrachtauto’s en bestelauto’s. Daarnaast is sinds begin vorig jaar het Schone Lucht Akkoord afgesloten, waarin staat dat in Nederland in 2030 50% gezondheidswinst door schonere lucht behaald moet zijn. “Dat alles heeft voor onze sector uiteraard directe gevolgen, want het betekent dat schilders- en onderhoudsbedrijven voor hun projecten in deze steden of delen ervan alleen nog met emissieloze bestelauto’s de steden in mogen. Dus dat betekent een elektrische of straks misschien wel een waterstof-auto”, vertelt Anita van den Berg. “Er zijn wel wat uitzonderingen, zoals voor Euro 5 en 6 bestelwagens. Die hebben nog de tijd tot eind 2026/2027, maar eind 2028 mogen ook deze bestelauto’s de binnensteden niet meer in. En daarom zeggen we ook: volg nu al de ontwikkelingen op dit gebied, zodat als het echt moet je goed op de hoogte bent.”

Anita van den Berg, programmamanager Klimaat en Energietransitie bij OnderhoudNL: “Volg nu al de ontwikkelingen op dit gebied, zodat als het echt moet je goed op de hoogte bent.”

Op tijd mee beginnen

Van den Berg merkt dat dit nog niet bij iedere ondernemer in onderhoudssector leeft. “In grote lijnen zien we dat de kleinere ondernemer, de zzp’er, op dit moment minder gemotiveerd is om over te schakelen naar een elektrische bestelauto’s. Bij middelgrote bedrijven trekt dat wel meer aan, en bij de grote vastgoedonderhoudsbedrijven is elektrificatie van het wagenpark nu al wel een issue. Dat komt vooral omdat grote opdrachtgevers de factor ‘mobiliteit’ ook meenemen in de aanbesteding, zeker overheden. Als je als opdrachtnemer daar op tijd mee begint, heb je dus een streepje voor bij dit soort opdrachten.”
Om de ondernemers te helpen heeft OnderhoudNL een aantal hulpmiddelen op haar website. Bijvoorbeeld de tool Welke e-bestelbus.nl. “Hier kun je je huidige dieselbus qua total cost of ownership vergelijken met die van een elektrische bestelauto. Zo kun je zien hoeveel een elektrische bestelbus per maand kost ten opzichte van een dieselvoertuig. En je zult zien dat het verschil nu al best weinig is. Dat komt onder andere doordat er weinig onderhoud is aan elektrische auto’s. Er zijn nog steeds wel enkele obstakels. Denk aan voldoende laadpunten, laadvermogen en trekkracht. Dat laatste is bijvoorbeeld een belangrijk punt voor glaszetters, die voor het transport van glas veel laadvermogen nodig hebben. Aan de andere kant: de elektrische auto’s worden steeds beter in hun prestaties van kracht en actieradius.”

Belangrijk aandachtspunt bij de groei van het aantal elektrische bestelauto’s is een goede laadinfrastructuur. Foto: Fiat.

Milieulabel Schilderproject

Er zijn nog meer hulpmiddelen beschikbaar op de site van OnderhoudNL. “Zo kun je gebruikmaken van de CO2-calculator. Zeker voor grotere bedrijven met meerdere medewerkers en auto’s op de weg laat deze tool mooi zien hoeveel CO2 je verbruikt per vervoermiddel. Goed voor de bewustwording onder je medewerkers. Nog breder gaat het Milieulabel Schilderproject. Dit bestaat al een aantal jaar, en bij deze online tool kun je per project invoeren welke verf je gebruikt, hoeveel m2 er wordt geschilderd en met welk transport en materieel. Daarin kun je variëren, zodat je kunt zien aan welke knop je kunt draaien om duurzamer te ondernemen. Het is ook goed dit aan je medewerkers te vragen een tijdje bij te houden en verschillen te onderzoeken, zoals: een ander soort verf of ander vervoer. Zo worden zij zich bewust van de CO2-uitstoot en de impact daarvan op het milieulabel van een project.”

Subsidie

Hoe dan ook: omschakelen naar een elektrisch wagenpark kost de ondernemer wel geld, en dan is een financiële ondersteuning vanuit de overheid zeer welkom. Die is er sinds maart van dit jaar in de vorm van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Ondernemers kunnen via deze regeling subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische bedrijfsauto’s. Die bedraagt 10% van netto catalogusprijs en 10% van de verkoopprijs tot een maximum van € 5.000,- per bedrijfsauto. Daarbij moet de auto een netto catalogusprijs van minimaal € 20.000,- hebben. “Die pot is nog behoorlijk gevuld, maar de regeling loopt dan ook nog tot en met 2025. Daarnaast kun je ook fiscale ondersteuning krijgen via MIA\Vamil. Maar het belangrijkste is: kijk vooruit, en onderzoek het nu alvast, het is namelijk zo maar 2025”, aldus Van den Berg.

Meer informatie:
www.onderhoudnl.nl/mobiliteit