Techniek Nederland pleit voor één goed werkende duurzaamheidsnorm

Artikel delen

Eén integrale duurzaamheidsnorm, die rekening houdt met welke materialen installaties worden gemaakt én met de milieuwinst van de apparaten tijdens het gebruik. Daarvoor pleit Techniek Nederland in haar reactie aan demissionair minister Hugo de Jonge op de nieuwe Milieuprestatieberekening gebouwen (MPG). De organisatie voor installatiebedrijven en technische groothandel reageert hiermee op de brede internetconsultatie die is gehouden over het voorstel voor uitbreiding van de MPG.

Installatie

In principe is Techniek Nederland voorstander van de voorgestelde uitbreiding van de MPG, zo stelt de organisatie in haar reactie. Die zorgt ervoor dat nieuwe gebouwen duurzamer worden. Maar de brancheorganisatie heeft zorgen over de uitvoerbaarheid, zegt Laurens de Vrijer (Hoofd Werkgever- en Ondernemerschap bij Techniek Nederland). Hij geeft de warmtepomp als voorbeeld. ‘Volgens de eisen voor Bijna Energieneutrale Gebouwen (BENG) is het logisch om voor een warmtepomp te kiezen. Maar op basis van de aangescherpte MPG-norm is de milieubelasting van materialen in de warmtepomp te hoog. De MPG houdt geen rekening met de klimaatwinst van de warmtepomp tijdens de gehele levensduur. Met een warmtepomp verbruikt een nieuwbouwwoning geen aardgas meer en daalt de CO2-uitstoot met de helft. De warmtepomp levert dus een onmisbare bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Welke norm krijgt straks voorrang en wie bepaalt dat?’ Om dit soort dilemma’s te voorkomen vindt Techniek Nederland dat er een integrale duurzaamheidsnorm moet komen.”

Te weinig beschikbare data

Voor een goede MPG zijn data nodig. Die zijn er van de meeste bouwmaterialen wel, maar van veel technische installaties en componenten ontbreken ze nog. Als het aan Techniek Nederland ligt, blijft de overheid de uitbreiding van beschikbare data stimuleren en fabrikanten daarvoor een financiële tegemoetkoming geven. Een tweede oplossing is om het systeem van de milieuverklaringen te wijzigen. Gedacht kan worden aan een ‘light-versie’ van een milieuverklaring, waardoor er sneller betrouwbare data beschikbaar komen. De Vrijer: ‘Nederland is geen eiland. We kunnen kosten besparen door voor het vaststellen van de MPG zoveel mogelijk aan te sluiten op de Europese standaarden.’

Handhaving

De MPG-norm geldt landelijk, maar de handhaving moet op lokaal niveau gebeuren. Handhaving kost tijd en geld. Techniek Nederland vindt daarom dat gemeenten middelen moeten krijgen én het commitment moeten hebben om de handhaving serieus op te pakken.

Bron: Techniek Nederland