Digital twin cv-net RAI leidt tot 90% besparing

RAI Amsterdam beschikt over een uitgebreid cv-net waarmee de diverse hallen van warmte worden voorzien. Hallen met gebouwautomatisering die het ene moment een aangenaam klimaat moeten bieden voor bezoekers, maar op andere momenten niet gebruikt worden. DWA realiseerde een energiebesparing van 90% door een digital twin te maken van het cv-net en aan de hand hiervan verbeteringen te simuleren, door te voeren en de bedrijfsvoering te optimaliseren.

RAI Amsterdam van boven

De warmte die voor de verwarming van de hallen wordt gebruikt, komt uit stadsverwarming en piekketels. Grote delen van het warmtenet zijn al lange tijd in gebruik en pompen en regelafsluiters moesten vervangen worden. RAI greep deze gelegenheid aan om installaties te optimaliseren en energiezuiniger te maken. Zo is het wenselijk om de retourtemperatuur – de temperatuur in de cv-retourleiding uit het gebouw – zo laag mogelijk te maken.

Energiebesparing

In de eerste plaats scheelt dat veel pompenergie binnen de RAI zelf. Maar in de tweede plaats is dat gunstig voor de stadsverwarming. De warmte uit het stadsverwarmingsnet wordt in warmtewisselaars overgedragen aan het warmtenet van de RAI. Hoe lager de retourtemperatuur in het warmtenet van RAI, hoe ‘dieper’ het stadsverwarmingswater afgekoeld kan worden.

Geoptimaliseerd

Als eerste is Hal 12 bij de kop gepakt. In 2017 startte DWA om het cv-net in kaart te brengen en in een digitaal model te zetten met Hysopt software. Met deze software is het gehele net van de Hal 12 tot in detail doorgerekend en geoptimaliseerd.

Hal 12 wordt verwarmd met behulp van 8 luchtbehandelingskasten die verwarmde lucht in de hal brengen. Het volle vermogen is echter alleen nodig als de hal opgewarmd moet worden, voorafgaand aan een beurs. Tijdens een beurs behoeft de hal alleen op temperatuur gehouden te worden. Dit betekent dat er veel dynamiek is in de verwarmingsinstallatie. En dat stelt de nodige eisen aan de componenten en de besturing.

Simulaties

Arjan Bakker, projectleider: “Wat bleek uit analyses is dat het cv-net continu op temperatuur gehouden werd. Ook al isoleer je goed, je hebt dan toch onnodig energieverlies. Op basis van de simulaties kozen we voor een nieuwe pomp die vraaggestuurd werkt op basis van klepstanden bij de LBK’s, en alleen levert  wat er daadwerkelijk  nodig is.” De nieuwe transportpompen zijn niet alleen beter, maar ook slimmer. Hierdoor halen deze een beter rendement én kan er continu bijgestuurd en geoptimaliseerd worden. Bakker: “We realiseerden nu al een besparing van 90% aan pompenergie, maar vanuit de data die we nu generen, zien we nog meer kansen voor de toekomst. Bijvoorbeeld een koppeling met het gebouwbeheersysteem, waarmee real-time monitoring en bijsturing mogelijk wordt. Of de retourtemperaturen nog verder naar beneden brengen. Energieverlies wordt zo echt verleden tijd: installaties worden zo altijd en overal optimaal benut en je hebt er veel minder omkijken meer naar.”

Lees hier meer over dit project.

Bron: DWA