Een duurzame bouwplaats

Verduurzaming vindt overal plaats. Boeren produceren isolatiemateriaal, nieuwe woningen worden circulair geproduceerd, bestaande woningen worden verduurzaamd, en het vervoer wordt door elektriciteit aangedreven. Mooie ontwikkeling die de komende jaren hopelijk als vanzelfsprekend worden gezien. Een verduurzamingsopgave waar nog niet iedereen bij stilstaat is de bouwplaats zelf. Goed, om een vergunning voor enkele grote projecten te krijgen worden er vooraf stikstofberekeningen gemaakt en om dan de impact te beperken wordt elektrisch materieel ingezet.

Maar hoe zit het met de kleinere projecten en de projecten midden in een stad? Die hebben vaak het voordeel dat ze niet in de buurt van Natura gebieden liggen, waardoor er meer mag. Maar voor (binnen)steden ligt er een heel ander probleem op de loer, namelijk de invoering van milieuzones. Ik sprak een marktkoopman die al jaren ieder week op een markt staat, net binnen de ring van de stad. De betreffende gemeente wil de huidige milieuzone uitbreiden tot aan deze ringweg. Dat betekent voor deze ondernemer dat die de laatste 200 meter naar zijn vaste verkoopplek elektrisch moet afleggen, als hij gewoon zijn werk wil blijven doen. Een forse investering.

Als dit voor de marktkoopman geldt, dan betekent dit ook dat (bouw)bedrijven niet overal zomaar mogen komen. Of er moet flink geïnvesteerd worden in duurzaam vervoer. Wellicht dat in de toekomst de advertentie van de loodgieter verandert in: ‘werkzaam in regio ‘xx’, met uitzondering van de binnenstad’. Of dat mensen die in een dergelijk gebied wonen een ‘vervoerstoeslag’ gaan krijgen op de toch al stijgende bouwkosten.

Verduurzamen moet en komt langzaam van het papier los en gaat de werkelijke praktijk in. Nu is het onderwerp elektrisch vervoer even nieuw en actueel. Maar het volgende ontwerp staat alweer op de agenda. Want heeft u ook al gemerkt dat het steeds ingewikkelder wordt om (rest)afval aan te bieden? Platen op maat zagen, restanten tegels of stenen, of simpelweg de oude materialen die verwijderd worden op de bouwplaats. Hoe krijg je dat allemaal in die nieuwe elektrische bus gestopt? Dat is toch ook geen plek om vijf soorten afval te scheiden? Door te monteren in plaats van met losse materialen te bouwen, wordt bouwafval al verminderd. Maar het is zaak om goed voorbereid te zijn op deze nieuwe dingen die gegarandeerd gaan komen. Daarmee ontstaat dus nu een kans, als je moet investeren, om direct te kijken naar het juiste vervoermiddel of de juiste technieken. Zodat je ook in de nabije toekomst koploper blijft en overal aan de slag mag gaan.