Goed is niet meer goed genoeg

Artikel delen

We moeten meer doen, met minder mensen. Meer nieuwe woningen, meer renovaties en tegelijkertijd meer duurzame kwaliteit. Energiezuinig, CO2-neutraal, circulair, klimaat adaptief, zonder in te leveren op comfort, en bovendien gemakkelijk in gebruik en geschikt voor iedere bewoner. De wensen en ambities zijn bepaald, de realisatie is alleen nog geen voldongen feit.

De praktijk leert ons dat het nogal iets vraagt van de mensen die dit allemaal moeten regelen. In een wereld waar men gewend is om mensen met een werkbon en een gedateerde tekening op pad te sturen. Als beiden überhaupt al op tijd voorhanden zijn.

Willen we in de toekomst vaart gaan maken dan zal er echt iets moeten veranderen in de bouw. Want enkel meer mensen gaat niet voor het benodigd tempo zorgen. Het zal zeker een impuls geven, met een korte opleving van mensen die bijvoorbeeld al maanden wachten op een nieuwe elektra aansluiting. Maar meer mensen is niet voldoende om op de traditionele werkwijze de benodigde renovatiecapaciteit te leveren.

Wat hebben we dan wel nodig?  Bijvoorbeeld een nieuwe manier van denken. Als we weten welk woningtype het betreft en we weten welke component we willen verbeteren, dan hoeft niet alles opnieuw bedacht te worden. Dat scheelt tijd, energie en daarmee capaciteit.

De oplossingen die worden toegepast zijn echt niet zo uniek als we vaak willen denken. Door ze digitaal te ontsluiten kan er direct aan de slag gegaan worden. Dat kan in iedere fase van het bouwproces. Bij de bewoner thuis om conceptoplossingen te laten zien, voorzien van prijs en prestatie; bij de adviseur om de kwaliteit en samenhang te garanderen; bij de tussenhandel om de juiste materialen snel te leveren; en bij de aannemer om te kijken wat er ter plekke gedaan moet worden en wat er in de werkplaats al kan worden voorbereid.

Als we gebruik maken van deze zogenaamde concepten, dan kan de doorlooptijd van een aanpak de helft korter, wat voor iedereen weer voordelen heeft. Aan de voorzijde bij bewoners ontstaat er meer vertrouwen door standaardisatie en flexibiliteit. Voor het aanbod meer duidelijkheid in de productieopgave, en meer continuïteit in de uitvoering van de werkzaamheden.

Tot dusver het dromen, of toch niet? Het klinkt ver weg, maar alle afzonderlijke stappen bestaan al. Digitalisering in het bouwproces zit in een versnelling, alleen benutten we het nog niet ten volle. We doen het toch weer ieder voor zich, op de manier zoals het altijd ging, dat ging toch goed? Maar we hebben een opschalingopgave, en dat betekent dat goed, niet meer goed genoeg is.