Practice what you preach

Artikel delen

Als je dagelijks bezig bent met renovatie ontkom je er niet aan om zelf ook je woning aan te passen. Als expert weet je waar te zoeken, wat er in de markt te krijgen is en hoe dit past in een specifieke situatie. Dat stelt je in staat om informatie te verzamelen en keuzes te maken en uiteindelijk tot verduurzaming over te gaan.

In mijn eigen huis, gebouwd in 1928, betekende dit onder meer dat ik afgelopen jaar een hoge temperatuurwarmtepomp heb geplaatst. Ondanks alle voorbereidingen en uitzoekwerk vooraf, was de warmteafgifte niet direct zoals verwacht. De complexiteit van het door de jaren heen telkens weer aangepaste verwarmingssysteem stelde extra eisen aan het inregelen, voor een goed resultaat. Als expert weet je dan wat er speelt, en heb je er zelfs wellicht lol in om uit te zoeken waar de schoen wringt. Maar stel je bovenstaande situatie nu eens voor als leek…

Geen idee welke oplossingen er bestaan, wat past in jouw woning en waar je voor moet kiezen. Ten eerste is dan de vraag hoe word je geadviseerd? Met ‘Ik wil verduurzamen’ kun je nog steeds vele kanten op. Je moet zelf al aangeven dat je op zoek bent naar oplossingen voor verwarmen, maar dat weet je juist niet. En aan wie vraag je het?

Een verkoper komt al snel bij zijn eigen producten uit. Bij een adviseur betreft het vaak betaald advies, een weg die individuele bewoners niet direct als eerste inslaan. Zij kiezen veel eerder voor een laagdrempelige aanpak van bijvoorbeeld een energiecoach. Maar dat zijn vaak vrijwilligers met beperkte kennis, die goed in staat zijn om eenvoudige maatregelen te adviseren, maar complexe en samengestelde maatregelen (zoals een warmtepomp met de juiste afgifte) valt al snel buiten hun kennisveld.

Dat stelt ons voor een ingewikkeld vraagstuk. Hoe zorgen we dat Nederland op een passende wijze verduurzaamt? Als mensen niet weten wat er kan, komt er geen (product)vraag op gang.

Het is dus niet voldoende om alleen de juiste producten te maken, maar er moet op een passende manier gecommuniceerd worden hierover. Wat doet het product, waarom kan het juist zo goed in deze woning worden toegepast, maar ook wat zijn aandachtspunten en moet je op letten bij de uitvoering.

Ik denk dat we veel meer moeten verhalen over oplossingen (preach). Zodat je als bewoner jezelf en je woning kunt herkennen. En op basis van die herkenning kun de bewoner een oplossing kiezen en een uitvraag starten (practice).