Produceren wordt consumeren
De oproep voor nieuwe isolatieoplossingen in mijn vorige column was een eerste stap. We hebben hoge ambities voor onze woningen afgesproken, maar we zijn beperkt in de beschikbare oplossingen. Eigenlijk zijn er meer nieuwe toepassingen nodig, niet alleen voor isolatie. Want op dit moment proberen we bestaande technieken toe te passen om hoogwaardige prestaties na te jagen. Dat levert nog niet altijd de gewenste prestaties en tempo. Het voelt nu nog steeds alsof we proberen de briefpost steeds sneller te bezorgen, in plaats van ze elektronisch te versturen.
Willen we grote stappen maken, dan hebben we andere oplossingen nodig. Oplossingen die slim en snel te realiseren zijn, met minder mensen, meer energie besparen, en in ieder geval de kwaliteit garanderen die ze beloven. Het vraagt van de industrie om een nieuwe benadering in hun aanbod, een benadering die er nu nog niet of nauwelijks is. Een benadering die zich niet alleen richt op produceren, maar ook om het monteren en onderhouden, eigenlijk ‘renovatie als een service’. Dan word je als fabrikant uitgedaagd om prestaties te borgen en te verbeteren, je wordt er namelijk verantwoordelijk voor het totaal, en daarmee ook zichtbaar geworden voor de consument.
Ook de professionele woningbeheerders (corporaties, beleggers) krijgen oplossingen die beter aansluiten op hun werkwijze. Waarin prestaties sturend zijn en waar werkzaamheden desgewenst buiten de deur belegd kunnen worden (Resultaat Gericht Samenwerken). Maar met hetzelfde aanbod krijgt tegelijkertijd de individuele particuliere woningbezitter eindelijk een bewezen markt die ook voor hen toegankelijk is. Als bij het aanschaffen van een warmtepomp er ook geïnstalleerd wordt en je niet zelf op zoek hoeft naar een installateur, dan neemt dat veel zorgen weg. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een nieuw dak. Als de partij waar ik het dak koop, het maakt, maar ook zelf plaatst, weet je in ieder geval dat het op elkaar is afgestemd. Er is één aanspreekpunt voor wat je afneemt met de garantie van de industrie dat het in één keer goed wordt uitgevoerd.
Het betekent dat het niet meer om produceren maar om consumeren gaat. Daarmee gaat het over het ontzorgen van diensten. Voor de fabrikanten stopt het niet meer als het product de fabriek verlaat, de gevolgen van transport en installatie werken nu door in het aanbod. Daarmee wordt er nagedacht over het gebruik en kunnen oplossingen ontstaan die er nu nog niet zijn. Het opent zelfs de deur naar nieuwe (combinaties van) producten. Maar vooral een grotere markt om toe te passen, met meer impact, die de energietransitie een stap verder brengt.