Wie is de uitvinder?

Artikel delen

In een tijd van transities, ontstaan nieuwe dingen. En deze vernieuwingen hebben vaak 1000 vaders. Als we tien jaar terug kijken, dan zijn termen die we vandaag de dag als vanzelfsprekend vinden er toen nog helemaal niet en moesten nog ‘uitgevonden’ worden. Wie gestart is met een begrip is niet altijd meer te achterhalen.
Kijk maar eens naar de uitvinding van de paperclip. Door de jaren heen zijn diverse patenten aangevraagd voor metalen draadjes met als doel meerdere papieren te verenigingen. Uiteindelijk weet men op straat niet wie de uitvinder was.

In de (bouw)praktijk is het niet anders. Je bent geruime tijd bezig met iets nieuws. Het heeft nog geen naam, maar het is een wezenlijke verandering van het gangbare. Het kost tijd, je denkt na over de beste invulling en zoekt naar een manier om te vertellen wat je bedacht hebt. Langzaam weten mensen waar je mee bezig bent. In essentie vinden ze het een goed idee, en ‘ je zou er iets mee moeten doen’. Als je geluk hebt wordt het idee uiteindelijk toegepast, het krijgt een naam en het idee neemt een vlucht. Maar de onderleggers die erbij horen, de ervaring in het zoeken naar die innovatie en het toepasbaar maken van die kennis gaat niet vanzelf. Dat vergt tijd, ervaring en doorzetting. En dat is nou juist essentieel voor het succes van ‘de uitvinding’.

Component Renovatie

Dit is een beetje de weg van Component Renovatie. In de jaren ’90 was er de eerste component. Veel te vroeg en niemand zat erop te wachten. Maar de verkenningen zijn doorgegaan. Component Renovatie in de Serie van 1 maakt het mogelijk om op maat te renoveren en aan te sluiten bij de wensen van bewoners. Grote partijen hebben zich verzet tegen de stap-voor-stap aanpak, omdat dit duurder en niet efficiënt zou zijn. Goed om te zien dat tijden veranderen en ook die partijen nu stap-voor stap aanpak erkennen en zelfs toepassen.
Het is een belangrijke stap in de renovatie sector. Met Component Renovatie is er een herhaalbaar platform gecreëerd, waardoor eigendom er niet meer toe doet. Oplossingen voor huurders en kopers kunnen identiek zijn. Daarmee is schaal op een andere manier te organiseren en hebben we het over 7,5 miljoen woningen met herhaling op componentniveau.

Uiteindelijk gaat het niet over wie iets heeft uitgevonden, maar over het resultaat dat je kunt behalen. De kennis en ervaring die is opgedaan bij het ontwikkelen zorgt ervoor dat je niet alleen het verhaal kunt vertellen, maar ook de prestaties kunt waarmaken. Pas dan is een nieuwigheid geslaagd en is het een uitvinding.