‘Met RGS naar betaalbare huren voor nu en in de toekomst’
Vivare heeft zo’n 24.000 huurwoningen in Arnhem en de aanpalende gemeentes Duiven, Elst, Renkum, Velp en Westervoort. Zo’n tien procent van die woningen wordt al via resultaatgericht samenwerken (RGS) onderhouden. ‘Ons uitgangspunt is dat de huurder centraal staat. Met resultaatgericht samenwerken qua onderhoud realiseren we betaalbare woningen’, schetst Leo Lussenburg. ‘Met minder kosten, een betere kwaliteit en een hogere bewonerstevredenheid’, voegt de bedrijfsleider vastgoedbeheer er gelijk aan toe.
Tekst: Tom Huizenga
In 2009 begonnen de eerste experimenten met resultaatgericht samenwerken bij de eerste huurwoningen van corporatie Vivare. Met als directe aanleiding dat iedere euro waardevol ingezet moest worden. ‘De omslag richting resultaatgericht samenwerken vroeg wel om een andere houding van onze kant. We waren niet anders gewend dan voor te schrijven aan een schilders- en onderhoudsbedrijf wat er gedaan moest worden om vervolgens op prijs te selecteren’, erkent de bedrijfsleider vastgoedbeheer. ‘Nu is het samen vormgeven. Samen bespreken wat wij willen met onze complexen. Samen bekijken welk onderhoudsscenario daar dan het beste bij past. Zo zijn we voortdurend in dialoog met schilders- en onderhoudsbedrijven op basis van onderlinge gelijkwaardigheid. Zo hebben we wantrouwen ingeruild voor vertrouwen.’
Winst
Wat begon als een experiment, is sinds 2012 uitgebreid naar een wijkaanpak. Vivare werkt nu samen met zes vaste onderhoudspartners die geselecteerd zijn op kwaliteit. Zowel de corporatie als de onderhoudspartners denken samen na over de vraag hoe de huren nu en in de toekomst betaalbaar blijven. En de overlast wordt beperkt en de huurderstevredenheid wordt vergroot. ‘Tien procent van onze huurwoningen is via resultaatgericht samenwerken aangepakt’, aldus Lussenburg. ‘Dat leverde alleen maar winst op. Zo weten we dat we de komende tijd € 148,- per huurwoning per jaar minder kwijt zijn aan onderhoud voor dezelfde kwaliteit. De onderhoudscyclus is bijvoorbeeld opgerekt van zes naar tien jaar. Per cyclus maken we ook een slag qua kwaliteit. Zo staat zwart op wit dat er geen sprake is van houtrot. Speelt dat toch op, dan zijn de kosten voor de partner.’
Kwaliteit
Leo Lussenburg benadrukt dat de winst van resultaatgericht samenwerken zich niet alleen vertaalt in klinkklare munt. De bewonersoverlast is ook minder voor de huurders nu er minder vaak in en rondom de huizen wordt gewerkt. Maar dat is niet de enige reden waarom er grote stappen gezet zijn bij een hogere bewonerstevredenheid. ‘Bij ons is liefde en aandacht een belangrijk punt’, vertelt hij. ‘En juist dat zien we ook terug als één van de onderhoudsbedrijven aan het werk is. Neem nu bijvoorbeeld het renovatieproject in de Goudakkerstraat te Dieren, waarbij ook daken, badkamers en keukens vervangen werden. Onderhoudsmedewerkers vragen of ze daar voor ons mogen werken. Zo fijn vinden ze het om in overleg te gaan met de huurders, die zelf mogen kiezen of ze in hun woning blijven wonen of tijdelijk elders onderdak krijgen. Ook dat is extra kwaliteit.’
Verzekerd van resultaat met een VGO-bedrijf
Bespaar met resultaatgericht samenwerken tot wel 20 procent op uw directe kosten en tot wel 50 procent op uw indirecte kosten. Deze werkwijze leidt ook nog eens tot een aantoonbare betere kwaliteit, een snellere doorlooptijd en een hogere bewonerstevredenheid. Vastgoedonderhoudsbedrijven, die resultaatgericht samenwerken in huis hebben, zijn herkenbaar aan het keurmerk VGO-keur. Kijk op www.vgokeur.nl voor alle details én voor een vastgoedonderhoudsbedrijf met het VGO-keur bij u in de buurt.