Forse stijging aantal klussen via internet

Artikel delen

In het tweede kwartaal van dit jaar is het aantal Nederlanders dat zijn klus online heeft geplaatst, meer dan verdubbeld ten opzichte van het eerste kwartaal. Dat blijkt uit de Klusmonitor, een continu-onderzoek van MarketResponse onder 1142 Nederlanders in opdracht van Werkspot.nl, de website die vakman en klus bij elkaar brengt.
 
Het aantal Nederlanders dat zijn klus online plaatst, is in de afgelopen drie maanden gestegen van 2 procent naar maar liefst 5 procent. Ruim 80.000 Nederlanders plaatsten het afgelopen kwartaal tenminste één klus online. Betrouwbaarheid is een belangrijke factor voor de consument bij het vinden van een vakman. Uit de klusmonitor blijkt dat ‘via via’ nu nog het grootste kanaal is voor het vinden van een vakman, maar online reviews worden steeds belangrijker voor de consument.
In totaal werden ruim 3,3 miljoen klussen uitbesteed in Nederland de laatste 12 maanden. Veruit de meeste klussen, bijna 50 procent, werd in het tweede kwartaal uitgevoerd. Vooral april en mei zijn sterke maanden zo blijkt ook uit de geplaatste klussen op Werkspot.nl. Dit is vaak hét moment voor de consument om de klussen die blijven liggen in en om het huis weer op te pakken. Het gaat dan veelal om schilderklussen, tuinonderhoud of de aanleg van een tuin. In totaal is 80 procent van alle uitbesteedde klussen afkomstig van consumenten met een koophuis.