Huurder bepaalt woningrenovatie zelf

Artikel delen

Woningcorporatie Domijn draait sinds drie jaar de rollen om. Niet de woningcorporatie, maar de huurder geeft aan wanneer een woning aan vervanging van keuken, badkamer en/of toilet toe is. De belangstelling hiervoor neemt fors toe.
 
Uit het onlangs gehouden klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat huurders het prettig vinden als ze keuzevrijheid hebben en niet worden belast met onderhoud als zij er zelf geen directe noodzaak in zien. Dennis Strikker, teamleider Vastgoedbeheer bij Domijn: ‘Wij vinden het belangrijk dat huurders zich thuis voelen in hun woning. Binnen ons beleid ‘zelf aangebrachte voorzieningen’ konden zij voor eigen rekening de woning al naar eigen smaak aanpassen. Sinds 2012 is de klantregie vergroot. Huurders bepalen nu zelf wanneer de woning wordt gerenoveerd, hoe de indeling eruit komt te zien en het gebruik van materialen en kleuren. Al dan niet tegen extra kosten.’ Domijn heeft de basiskwaliteit van alle woningen vastgesteld, dus bepaalt hoe lang de woning meegaat. En betaalt de aanpassing als keuken of sanitair is afgeschreven. Als de woning nog niet aan vervanging toe is, kan de huurder tegen betaling van de restwaarde de woning laten renoveren.
Klantgestuurd onderhoud is alleen gericht op vervanging van de binnenkant van de woning. Het betreft de keuken, badkamer en/of toilet. Overige onderdelen zoals deuren, kozijnen, vaste trap naar zolder of vervanging van de Cv-installatie vallen hier niet onder.  Domijn heeft diverse modelwoningen, waar de huurder verschillende materialen en kleuren kan bekijken.