Groei renovatie- en onderhoudsmarkt vooral voor kleine bedrijven lucratief

Artikel delen

Het Economisch Instituut Bouwnijverheid heeft becijferd dat de Nederlandse renovatiemarkt van 14,7 miljard euro in 2010 zal stijgen naar 16,7 miljard euro in 2014. Van deze groei profiteren vooral de kleine(re) bedrijven in de renovatie- en onderhoudsmarkt.
Het ligt wel een beetje voor de hand: mensen verhuizen steeds minder; het risico om maanden of zelfs jaren je oude huis te koop te hebben terwijl je al een nieuw huis hebt gekocht, schrikt veel mensen af te verhuizen. Tenzij er bijvoorbeeld vanwege een nieuwe baan bijna geen andere mogelijkheid is. In plaats van te verhuizen, besluiten eigenaren dan vaak hun eigen woning dan maar aan te passen. En daarvan profiteren dus vooral de kleinere klusbedrijven. Uit onderzoek van het USP blijkt zelfs dat maar liefst eenderde van de klusbedrijven en afbouwers nooit last heeft gehad van de crisis. Voor 25 procent van de installateurs geldt hetzelfde en bij aannemers ligt dit percentage op slechts 15 procent. Waarschijnlijk heeft ook de verlaging van de BTW-regeling – van eind 2010 tot oktober 2011 – daarin een belangrijk aandeel gehad.