Eerste Bouwzone Renovatiebeurs wordt vervolgd
Van 11 tot en met 13 september jongstleden werd in de Expo in Houten de allereerste Bouwzone Renovatiebeurs georganiseerd. Het zal niet meteen de laatste zijn, laat de organisatie van CRH Bouwmaterialen weten. ‘We zijn er super trots op dat het gelukt is om een innovatieve en oplossingsgerichte beurs te organiseren. We hebben ervaren dat daar veel belangstelling voor is’, aldus Ditte Smit, marketing manager. ‘We hebben een nieuwe standaard neergezet op het gebied van beurspresentatie.’
Iedereen heeft wel eens een beurs – op bouwgebied of anders – bezocht waar de meest schitterende stands staan. En waarvan je achteraf denkt: heb ik nou optimaal van deze beurs geprofiteerd, ofwel: heb ik oplossingen gevonden voor mijn probleem van vandaag én morgen?
Dát was ook de insteek waarmee de Bouwzone Renovatiebeurs werd opgezet, een initiatief van Bakker Nijboer, BBN, De Boo, Ervan Feenstra, BMN, Stoel van Klaveren, Timo.nl, Van Neerbos, Van Buren en NVB Ubbens. Het betekende dat de ruim zestig deelnemende leveranciers niet elk een afzonderlijke stand hadden, maar binnen de bouwdelen fundering, vloeren, gevels, daken en afbouw gezamenlijke oplossingen lieten zien. En omdat het de bouw is: de oplossingen werden letterlijk in de steigers gezet.
Stof voor gesprek
‘Dat de getoonde oplossingen op bouwdelen stof voor gesprek waren, hoorde je continu op de beurs’, vertelt Ditte Smit. ‘Wat heb je hier? Hoe doe je dat, en waarom zó? Bezoekers konden overal informatie krijgen en de oplossingen waren praktijkgericht. De manier om optimaal informatie te halen uit een beursbezoek.’
CRH was al in januari begonnen om leveranciers warm te maken met het bijzondere idee voor deze renovatiebeurs. Onderling samenwerken stond hierbij echt centraal; dat was ook voor de leveranciers even zoeken. Maar juist dit aspect zorgde ook voor een grote toegevoegde waarde; je hebt immers meerdere producten nodig om tot een oplossing te komen. ‘Onze functie in de keten is die samenwerking dóór te vertalen in de beurs, in het aanreiken van oplossingen voor renovatie.’
In 2016 wéér
De doelstelling was om minimaal 2000 bezoekers op de beursvloer te krijgen. Dit aantal is ruimschoots behaald én dat is reden om de beurs een vervolg te geven. Daarbij speelt ook een rol dat het kwalitatief ‘goed publiek’ was: mensen die écht de moeite namen om zich in oplossingen te verdiepen en geïnteresseerd waren. Positief daarbij was de laagdrempelige insteek, namelijk veel mensen die écht met de producten werken, ofwel: vakmensen.
Om de beurs elk jaar te houden, zou organisatorisch veel vergen. ‘En we zijn natuurlijk geen beursorganisatie’, legt Smit uit. ‘Waarschijnlijk wordt de volgende beurs wel wat groter, want we zaten nu écht vol en er melden zich ook op het laatst nog belangstellenden.’
Voor de meeste leveranciers gold – zo bleek al wel uit reacties – dat zij blij waren met het ‘avontuur’. ‘Ze waren echt te spreken over de kwaliteit van de bezoeker en hebben nu een referentiekader voor de volgende editie. Daarbij was met name de korte opbouwtijd een regelrechte uitdaging: op dinsdagavond beginnen met de opbouw en donderdag ’s middags om 2 uur open.’
Concept BouwBewust slaat aan
Tijdens de Bouwzone Renovatiebeurs toonde CRH zelf verschillende concrete oplossingen om het werk duurzaam te organiseren onder een nieuw concept: BouwBewust. Een van de tools is een digitale rekentool waarmee kan worden berekend wat de beste isolatie-oplossing is om van Energielabel G naar A te renoveren.
Het meest zichtbare BouwBewust onderdeel op de beurs was de BouwBewust Box: hiermee is het mogelijk afval te scheiden op bouwlocaties met beperkte ruimte. In deze container kunnen eerste de bouwmaterialen naar de bouwplaats worden vervoerd en daarna kan de container worden gebruikt voor afvalscheiding. Smit: ‘Dit scheelt niet alleen transportbewegingen in de omgeving, zodat het op straat veiliger en leefbaarder wordt, maar vermindert ook de CO2-uitstoot. Met het BouwBewust concept wil CRH Bouwmaterialen realiseren dat hun klanten dwars door de snel veranderende markt heen interessant blijven voor opdrachtgevers. Er zijn al een aantal projecten in uitvoering – zie www.bouwbewust.com – en gezien de interesse starten we voor het einde van dit jaar nog meer projecten.’