Extra autoshowroom dankzij opgehoogd dak

Artikel delen

Ruim 80 jaar ontvangt autobedrijf Martin Schilder de klanten met veel egards en service. Maar wanneer je goede klanten in je showroom verwelkomt, wil je dat in een showroom met allure doen. Om die reden heeft T.C. v.d. Dool B.V. de bestaande showroom met 1,20 m verhoogd door het dak op te vijzelen. ‘Dat betekent een wereld van verschil qua beleving. Of je nu auto’s in een benauwde setting onder een laag plafond staat te bekijken of in een ruime en mooie ambiance. Zo’n ingreep is in veel gevallen de investering dubbel en dwars waard’, stelt directeur Vincent van den Dool.
 
T.C. v.d. Dool is specialist in verhogen en renoveren. Voor het verhogen van kassen en bedrijfsruimten worden geavanceerde vijzeltechnieken ingezet. ‘Je creëert veel extra ruimte door een dak te verhogen. In veel gevallen is voor iedereen de logica meteen duidelijk. Bijvoorbeeld als je praat over aanpassing van kassen van lage naar hoge teelt, realisatie van een extra verdieping in een bedrijfspand of ophoging van een bedrijfspand omdat de productiemachines groter worden. Minder voor de hand liggend lijken relatief kleine dakophogingen. Toch werken wij veel – via architecten – in opdracht van autobedrijven die in lage gebouwen uit de vorige decennia zitten. Het komt niet prettig over als een klant in zo’n pand tussen de auto’s loopt. We hebben de afgelopen jaren het dak van verschillende autoshowrooms verhoogd, van circa 80 cm tot 1,80 m. Dat schept veel ‘lucht’ in een showroom. Het is echt een andere manier van binnenkomen voor de klanten.’
 
Onherkenbaar gebouw
Het is overigens bij zulke renovaties niet alleen het dak dat wordt opgevijzeld en de kolommen die dientengevolge worden opgehoogd, ook de gevel moet voor een deel worden opgetrokken. Vincent van den Dool: ‘Vaak wordt dit aangegrepen om de hele buitengevel een nieuwe, moderne look te geven. Dan praat je over een onherkenbaar gebouw, juist ook omdat het een andere hoogte heeft gekregen. Een nieuwe uitstraling én meer vierkante meters vloeroppervlakte. Door het ophogen van het dak kan meestal ook de nieuwe installatietechniek een betere plek krijgen. Tevens sluit de nieuwe hoogte van het dak aan op de eisen van het Bouwbesluit. Allemaal redenen om een hogere verdiepingshoogte te overwegen.’
Voor de autoshowroom van Martin Schilder in Alkmaar maakte Architektenburo Guido Bakker uit Veenendaal het ontwerp. Op een creatieve manier is de bestaande garage/bedrijfshal gemoderniseerd. ‘Een groot deel van de bedrijfshal is met 1,20 m verhoogd, met een harmonieuze aansluiting op een stukje (nieuw)bouw van twee verdiepingen. In plaats van de veelal dichte gevel is gewerkt met veel glas zodat het daglicht nu een grote rol speelt in de showroom. Wij hebben het dak ondersteund, de betonkolommen doorgezaagd, daarna het dak opgevijzeld en de kolommen verlengd. Bij deze nieuwe hoogte was ook ruimte voor grote entreedeuren van 2,30 meter. Er staat nu een gebouw met uitstraling.’
 
Geen nieuw dak
Met grote regelmaat krijgt T.C. v.d. Dool de vraag voorgelegd of het mogelijk is een bestaande constructie te verhogen. ‘Het is altijd technisch rekenen of het kan, en financieel of het loont. Het grote voordeel is dat wij het bestaande dak en de gevel hergebruiken. Soms is isolatie en nieuwe dakbedekking noodzakelijk. Alles op en rond het vijzelwerk is een specialistisch vakgebied. In verband met de vaak hogere windbelasting moet alles goed worden berekend; soms zijn extra kolommen nodig. Is het dak eenmaal opgevijzeld, dan wordt nog de dragende constructie opgelengd en de gevel aangevuld. Of vernieuwd, maar dat zijn vaak niet de grootste kosten bij een bedrijfshal. Bij een nieuwe kantoorgevel of autoshowroom ligt dat wat anders.’
Wereldwijd is T.C. v.d. Dool actief met het ophogen van kassen. Vincent van den Dool: ‘Hogere kassen werden overal ter wereld noodzakelijk als gevolg van de hoge teelt. Wij hebben deze techniek verbreed naar bedrijfshallen en nu dus ook naar autoshowrooms en kantoorgebouwen. Het is raadzaam om ons vroeg in het proces te laten meekijken. Want ontwerp- en rekentechnisch is iets misschien haalbaar, maar we moeten ook een efficiënte uitvoeringstechnische oplossing bedenken. Er kan veel, maar het moet wel praktisch worden ingevuld. Zo’n autoshowroom showt – om in dezelfde termen te blijven – dat een fraai ontwerp, een goede constructie en een vakbekwame uitvoering tot een fraai resultaat leiden.’
 
Informatie: www.tcvddool.nl