Parkeerdak Hilversum weer veilig en stabiel

Artikel delen

Bij het parkeerdak van de voormalige V&D vestiging in Hilversum werden zowel op het dak als in het onderliggende pand problemen vastgesteld. Voor de komst van de nieuwe huurder besloot Kroonenberg Groep het complete parkeerdak te vernieuwen. Met het systeem Pardak® 110 van Zoontjens functioneert het parkeerdak weer zoals het moet én is het dak beter geïsoleerd.
 

Het dak van de voormalige V&D vestiging (uit 1973) – naast winkelcentrum Hilvertshof – ligt op circa 9 meter boven straatniveau. Het parkeerdak is zo’n 2200 m2 groot en geschikt voor 80 parkeerplaatsen. Rob Scholtz, hoofd technisch beheer bij Kroonenberg Groep: ‘Bij de bouw van het pand had het dak geen parkeerbestemming. Pas later, na de vernieuwing in 1978, werd het dak omgetoverd tot parkeerdak. Hierbij werd destijds gekozen voor het draagstructuursysteem van Ertex, zodat het hoogteverschil kon worden overbrugd. Dit systeem, wat toepasbaar was op de bestaande dakbedekking, bestaat uit betonnen poeren en betonnen platen, met daaroverheen gietasfalt.’
Mede door het intensieve gebruik ontstonden er in de loop der jaren scheuren in het asfalt. Hierdoor kwam er vocht in de onderliggende constructie en door opwarming vanuit de onderliggende winkels ontstonden er blazen in het asfalt. Er was geen sprake van lekkage, maar dit veroorzaakte wel schade aan de constructie.
Het dak was duidelijk aan het einde van zijn levensduur. Om het pand – na het vertrek van V&D – weer geschikt te maken voor een nieuwe huurder, besloot Kroonenberg Groep het parkeerdak rigoureus aan te pakken. Scholtz: ‘Vanwege de scheurvorming hebben we een deskundige partij, namelijk BTS bouwtechniek Ter Stege b.v., ingeschakeld om nader onderzoek te doen en ons te adviseren. Er waren twee opties: óf het dak opnieuw bedekken met het huidige systeem, óf met een Pardak® oplossing, met tegels. De keuze viel op Pardak®.’
Voor de uitvoering werd via een aanbesteding gekozen voor Boko Dakdekkers, die vervolgens Zoontjens met haar Pardak® systeem erbij betrok om het parkeerdak technisch goed in elkaar te zetten.
 
Hoogteverschillen overbruggen
Boko Dakdekkers heeft veel ervaring met daken en ook met renovatie van (parkeer)daken. Zo was het bedrijf in 2011/2012 ook betrokken bij de aanleg van het parkeerdak van het naastgelegen Hilvertshof, van in totaal circa 17.000 m2. Nu werd besloten om het oude parkeerdak tot op de betonconstructie compleet te verwijderen.
Rob Bootsman van Boko Dakdekkers: ‘Nadat we het oude Ertex systeem tot op de betonnen dakvloer hadden gesloopt, is eerst een noodlaag aangebracht. Daarna moesten we de hoogteverschillen met alle aansluitingen overbruggen. Hiervoor is een speciale techniek toegepast. De hoogteverschillen van maximaal 50 mm hebben we weggewerkt met een laag Betopor met een minimale dikte van 120 mm en maximaal 220 mm. Hierop is een tweelaagse dakbedekking toegepast. Ter plaatse van de toegang hebben we een schuin aflopende hellingbaan gemaakt. En tenslotte is er bij de op- en afrit een metalen geprofileerde rijplaat gemonteerd.’
Op de dakbedekking bracht Zoontjens een 40 mm dikke laag XPS-isolatie aan. Hierdoor verbeterde de Rc-waarde van 1,3 m2K/W naar circa 3,5 m2K/W. Tenslotte is het Pardak® systeem toegepast.
 
Systeemkeuze
‘Bij de keuze voor het nieuwe systeem speelde ook het toelaatbare (extra) gewicht een rol’, vertelt Hans Mutsaers, key accountmanager bij Zoontjens. De maximaal toelaatbare extra belasting was 290 kg per m2. ‘Omdat dit een druk bereden dak is, wilden we graag Pardak® 110 leggen. Dit systeem is geschikt voor een hoge verkeersintensiteit; veel rijden, draaien en keren. Maar het is wel wat zwaarder dan ons Pardak® 80 systeem dat ook voor renovatiedaken wordt gebruikt. Voor alle zekerheid hebben we daarom de constructie opnieuw laten berekenen en daaruit bleek dat deze oplossing mogelijk was.’
Pardak® 110 is een demontabel systeem voor parkeerdaken dat is opgebouwd uit prefab betonnen daktegels van hoge kwaliteit met hoekstukken, spanelementen en drukverdelers van hoogwaardige rubbergranulaat. Het speciaal ontwikkelde en gepatenteerde systeem met spanelementen garandeert veel stabiliteit op het parkeerdak. Door de grootformaat tegels (110 x 110 centimeter) zijn er minder naden, de drukverdelers dempen het rijgeluid en regenwater wordt snel en goed naar de afvoerplaatsen van het dak geleid.
‘Het systeem wordt gelegd op een XPS-isolatielaag, die op de waterdichte laag ligt. Hiermee is zowel de waterdichte laag als de Betopor goed beschermd.’ Belangrijke voordelen van het systeem zijn ook dat de uitvoering weersonafhankelijk kan plaatsvinden en gefaseerd, waarbij een deel van het dak in gebruik blijft.
 
Meer informatie: Zoontjens, www.zoontjens.nl