Creatieve verduurzamingsideeën voor jaren 30-woningen

Voor de leerlingen van het Technasium binnen het Antoniuscollege Gouda was in eerste instantie geen idee te gek bij hun opdracht om jaren 30-woningen te verduurzamen van energielabel G naar A. Hergebruik van plastic voor dakisolatie, warmteleidingen in de muur en Prêt-à-Loger energiezuinige woningen. Ideeën, uitwerking en eindpresentaties van de zestig 14/15-jarige leerlingen werden uiteindelijk beoordeeld. Eén van de winnende groepen van deze opdracht richtte zich op het ontwerp van een nieuwe (water)warmtepomp in combinatie met warmterugwinning. De groep is in een vervolgproject al bezig met het 3D printen van modellen van passende warmtepompen voor dit type jaren 30-woningen, waarmee levensvatbaarheid van de ideeën van Gijs, Mishka, Mellanie, Kelvin en Tijs steeds levensvatbaarder worden.

Met 3D printer model voor warmtepomp

Gijs, Mishka, Mellanie, Kelvin en Tijs van het Technasium Gouda buigen zich projectmatig over verduurzaming van jaren 30-woningen.

In 3D worden nieuw ontworpen, stille warmtepompen geprint die een passende plek in de woningen kunnen krijgen.

Docent Dik de Voogd legt uit dat de Technasium-leerlingen via projecten hun interesse voor techniek ontwikkelen. “Projecten waarbij wij als onderwijs het bedrijfsleven graag betrekken. Het bedrijfsleven is ook geïnteresseerd om mee te doen, want zij zien uit naar jonge mensen met affiniteit met techniek. Dit verduurzamingsproject kwam ter tafel omdat in Gouda relatief veel jaren 30-woningen staan. Het Duurzaamheidsplatform Gouda en gemeente Gouda nodigden de leerlingen uit om te kijken wat oplossingen kunnen zijn om deze woningen van energielabel G naar A te brengen. Daarbij hebben de leerlingen professionele ondersteuning gekregen vanuit technisch dienstverlener Kuijpers, het Innovatiecentrum Duurzaam bouwen in Rotterdam en de Omgevingsdienst Midden-Holland. In eerste instantie was niets te gek qua ideeën. Het is ook goed dat de leerlingen creatief zijn. Daarna komen ze vanzelf de beperkingen in de uitvoering tegen. Maar ze laten wel zien dat zij telkens stappen zetten in het ontwerp en de onderbouwing ervan.”

Eindpresentatie van leerlingengroepen van 14- en 15- jarigen die zich over het onderwerp verduurzaming van woningen hebben gebogen.

Verrassende oplossingen

Dennis Keizer, bouwteamleider bij Kuijpers, bevestigt dat de leerlingen stappen maken. Hij heeft de leerlingen bij hun projecten geholpen. “Dat is heel leuk. Je ziet dat zij het nodige onderzoek hebben gedaan en met verrassende oplossingen komen. Daarbij geef je ‘tips en tricks’ om zaken aan elkaar te verbinden. Want in het begin ligt de focus vaak op één aspect, waarbij je aangeeft dat het bij verduurzaming om een samenspel van maatregelen gaat. Toen ik een tweede keer langskwam, hadden de leerlingen wat met mijn adviezen gedaan en ze kwamen met nieuwe vragen.”

Onderzoek naar installatietechnische oplossingen.

De vijf leerlingen van de winnende groep met de warmtepomp en warmteterugwinning begrijpen bijvoorbeeld dat isolatie van de woning noodzakelijk is. “We zijn ook naar andere maatregelen gaan kijken. Maar niet alles is mogelijk. Zo zijn zonnepanelen op zo’n woning niet passend uit oogpunt van het architectonische cultuurbeeld, zo werd ons verteld. Wij zijn nu in het vervolgproject naar allerlei dingen aan het kijken. Soms moet je een stapje terug doen, maar dan komen wij weer verder met ons ontwerp,” aldus de leerlingen in samenspraak. Het 3D printen van een warmtepomp die een goede en stille plek in de woning kan krijgen, is daar een voorbeeld van. Ze kijken ook naar welke vorm van isolatie de beste oplossing kan zijn. Wetend dat de jaren 30-woningen heel verschillend zijn, van de statige woningen tot rijtjeswoningen en dat één oplossing niet bestaat. “We leren veel van dit soort projecten en hopen dat bedrijven ons verder op weg helpen.”

Out of the box

Kuijpers ondersteunt steevast de onderwijswereld, van middelbare school tot hogescholen en universiteiten, weet Dennis Keizer. “Verduurzaming van woningen en gebouwen is doorgaans behoorlijk complex. Als bouw- en installatiesector moeten wij daar zelf de oplossingen voor ontwikkelen. Dat kun je niet verwachten van leerlingen van een Technasium en zelfs niet vanuit het hoger onderwijs. Toch zijn wij blij met de ideeën uit dit soort onderwijsprojecten. Dat helpt jezelf om out of the box te blijven denken. Het belangrijkste is dat jonge mensen met techniek aan de slag zijn. Want techniek is en blijft onderbelicht in het onderwijs. Het is daarom goed dat leerlingen concreet met verduurzaming van woningen bezig zijn. Het zijn de technici van morgen.”

Dik de Voogd besluit: “Wij zijn al weer bezig met nieuwe projecten waarbij wij het bedrijfsleven nauw betrekken.” Mogelijk één van onderwerpen die het Duurzaamheidsplatform Gouda in een presentie op school aanstipte, zoals een Smart Grid energieoplossing voor bedrijventerrein Goudse Poort of één van de 17 UN Sustainable Development Goals, die ook in het Klimaatakkoord van Parijs leidend zijn.

Docent Dik de Voogd en Arjan van ’t Leven van het Duurzaamheidsplatform Gouda geven uitleg aan de leerlingen.

 

Van gas los

In Nederland zijn 94 Technasia. Liefst 60 daarvan doen momenteel mee aan de Technasium Top Award, een projectwedstrijd met elk jaar een nieuwe uitdaging van een andere opdrachtgever. Dit jaar is de opdracht: van gas los. Opdrachtgever is de technische installatiebranche, vertegenwoordigd door OTIB. Meer dan 3.100 derdejaars havo- en vwo-leerlingen gaan de uitdaging aan om een technisch warmteplan te ontwerpen om zo een bestaand gebouw aardgasvrij te maken. In het project kruipen de leerlingen in de huid van een engineer uit de technische installatiebranche.

Informatie: www.technasiumtopaward.nl