Opvijzelen maakt van autowerkplaats werf voor luxe jachten

Artikel delen

De hal van een autowerkplaats in Waalwijk onderging eerder dit jaar een heuse metamorfose. Van der Valk Shipyard wilde er namelijk een jachtwerf van maken, alleen was de hal niet hoog genoeg. Aan T.C. v.d. Dool de eer om deze aanpassing uit te voeren. Het renovatiebedrijf uit Maasdijk is gespecialiseerd in het opvijzelen van gebouwen, waaronder deze bedrijfshal. Want 8 meter hoogte is voor het bouwen van luxe jachten niet hoog hoog; de hal moest naar 14 meter hoogte. Eigenaar Vincent van den Dool legt uit hoe dat in zijn werk is gegaan.

Hal autowerkplaats

De hal van een autowerkplaats in Waalwijk onderging eerder dit jaar een heuse metamorfose. Van der Valk Shipyard wilde er namelijk een jachtwerf van maken, alleen was de hal niet hoog genoeg. T.C. v.d. Dool BV heeft deze hal van 2500 m2 opgevijzeld.

Van der Valk Shipyard uit Waalwijk bouwt zeer luxe jachten. Het bedrijf was op zoek naar een geschikte plaats voor een werf annex bedrijfshal waar nieuwe jachten gebouwd konden worden. Het oog viel op een voormalige autobedrijfshal aan de Industrieweg in Waalwijk, maar er was één probleem: de hal was te laag.

Op dat moment kwam T.C. v.d. Dool in beeld, want dit bedrijf is gespecialiseerd in het zogeheten opvijzelen van kassen, stallen en zeker ook bedrijfsruimten, zoals deze hal van 2500 m2. Vincent van den Dool legt uit: “De oorspronkelijke hal was 8 meter hoog, maar daar kan Van der Valk Shipyard niet zo veel mee in de bouw van nieuwe luxe jachten. Dus aan ons de vraag of het mogelijk was de hal met nog eens 6 meter kon worden opgehoogd naar 14 meter. Dat is zeker mogelijk maar dit is behoorlijk hoog.”

Inmeten

Opvijzelen Hal

Het opvijzelen van kolommen gebeurde met in totaal 30 vijzels op bestaande en tijdelijke kolommen.

Die klus begint met het inmeten van de hal, iets wat T.C. v.d. Dool zelf doet. “Je weet namelijk nooit precies hoe nauwkeurig bestaande tekeningen zijn. Van de inmeting maken we een 3D-opzet, waarmee we naar de constructeur gaan. Hij gaat samen met ons hieraan rekenen. Hij kijkt naar onder andere naar de fundering en naar de bestaande constructie in verband met de trekkrachten op de gevel. Die moeten weer worden opgevangen door de fundering, en die trekkrachten verdelen we door meer gevelwindverbanden te plaatsen. Wat betreft de staalconstructie: de bestaande kolommen verlengen we dus en daar zetten we een tweede, nieuwe kolom aan de binnenkant naast als ondersteuning. Zo ontstaat een soort samengestelde kolom.”

In dit geval zijn er ook twee kraanbanen opgehoogd. “Deze kraanbanen kunnen objecten optillen van maximaal 4 ton zwaar. Daarmee krijg je dus ook te maken met extra lasten voor de fundering.”

Speciale hangardeuren

Een andere opmerkelijke, maar logische aanpassing aan de bestaande hal waren de deuren, want deze moeten groot genoeg zijn om de jachten eruit te kunnen laten rollen. “Daarvoor hebben we speciale hangardeuren gebruikt, die je ook veel ziet bij hangars voor vliegtuigen. Deze deuren zijn gemaakt van zeer sterke folie, die bij het openen naar boven in elkaar worden opgevouwen, net zoals horizontale lamellen thuis Dat betekende overigens wel dat we bovenin rekening moest houden met de hoogte, want die deuren zijn 11 meter breed en 12 meter hoog. Die worden opgevouwen in een cassette van 1 meter 80 hoog. Dan heb je dus nog net 20 cm over voor de dakliggers, die ook direct de dakrand zijn in dit geval.”

Het opvijzelen van kolommen gebeurde met in totaal 30 vijzels op bestaande en tijdelijke kolommen. “Die kunnen we per vijzel sturen. Iedere keer krikt de vijzel zijn kolom 25 cm op. Dan wordt de vijzel in de kolom verplaatst om weer 25 cm omhoog te kunnen, totdat uiteindelijk de gewenste hoogte is bereikt. Per vijzel kan 25 ton omhoog gekrikt worden, maar dat was hier niet nodig. Het ging om 100 ton dat omhoog moest, dus in theorie zou je er 4 nodig hebben. Dat we er 30 nodig hadden, had te maken met de overspanning, want een hal van 2500 m2 krijg je niet 4 à 5 vijzels omhoog.”

Deuren Hal

De speciale hangardeuren zijn gemaakt van zeer sterke folie, die bij het openen naar boven in elkaar worden opgevouwen, net zoals horizontale lamellen thuis.

Gevelbeplating

Het vijzelen op zich was 5 dagen werk, maar met voorbereiding en afwerking erbij was wel bijna 3 maanden nodig voor deze klus. Want nadat de hal op de juiste 14 meter hoogte was gebracht, is uiteraard ook de gevelbeplating aangebracht. “We proberen daarbij zo veel mogelijk het bestaande materiaal te hergebruiken. Dat doen we bijvoorbeeld al met het dak, dat – als het goed genoeg is – opnieuw wordt gebruikt. Ook de staalconstructie in de gevel zelf hebben we voor een groot deel hergebruikt. De gevel hebben we wel van nieuwe beplating voorzien. Dat was ook de wens van de klant, want het gaat natuurlijk wel om de uitstraling van het bedrijf. En de voormalige autobedrijfshal was al een jaar of 25 oud. Dus een nieuwe aanblik was wel nodig”, besluit Van den Dool.

T.C. van den Dool
www.tcvddool.nl